Nezáleží na tom, jestli máte firmu, jste freelancer nebo jste máma se dvěma dětmi. Tak či tak musíte plánovat, abyste stihli všechno, co chcete a potřebujete. Umění time managementu vám nejen pomůže dosáhnout cílů, ale také odebere hodně stresu, protože budete přesně vědět, co konkrétní den budete dělat a kdy. Existuje pár tipů, kterých byste se měli držet.
Rozhodně nejde o zbytečnou činnost
Myslíte-li si, že ráno přijdete do práce a nějak začnete, tak jste na omylu. To je nejlepší způsob, jak neudělat nic. Je dokázáno, že pouhá minuta time managementu dokáže ušetřit 10 minut práce. A sednou si nad tím není těžké. Stačí si večer na pět minut sednout a sepsat si nejdůležitější úkoly následujícího dne. Ideální je určit si dva nebo tři.
Při psaní úkolů se snažte zamyslet nad tím, kolik času vám zaberou a rozvrhněte si vše časově. Můžete si také nastavit do telefonu upomínky, abyste na nic nezapomněli a neztratili pojem o čase.
Žádné extrémy
Zapomeňte na to, že byste si naplánovali celý den minutu po minutě. To jednoduše není možné, protože některé úkoly mohou zabrat více času, než jste očekávali. Doporučená doba při time managementu je asi 60 procent dne, tedy cca 5 hodin.
Nejdůležitější věci řešte hned ráno a snažte se, abyste je dokončili během dopoledne. Tak budete mít dost prostoru řešit nečekané problémy či přímo katastrofy a přitom vám to nijak nezničí celý pracovní den.
Odměňujte se
Nikdo nedokáže efektivně pracovat celých osm hodin v kuse. Mozek si občas potřebuje odpočinout. Myslete na to a po každém splněném úkolu se odměňte. Nemusí to být zrovna čokoládová tyčinka nebo cigareta. Stačí, když si přečtete kapitolu z knihy či odborný článek. Budete se tak neustále vzdělávat, ale přitom dáte mozku čas na přemýšlení.
Důležité je také se naplno soustředit. Když začnete provádět naplánovanou činnost, neodbíhejte. Žádný internet, sociální sítě, zalévání květin, ani pauza na kávu. Když začnete, tak dělejte. Snadno tak zjistíte, že co vám dřív trvalo 2 hodiny, zvládnete při plném soustředění jen za hodinu.